Health communications management in social media

  • Loide Madureira
  • Célio Gonçalo Marques

Abstract

We all became content producers with the new Web 2.0. This new interaction in social media brought fundamental changes to business because people find an easier way to express their displeasure, reaching a large audience. Situations that were contained, now can assume a large scale if not properly addressed and contained.
Companies have understood this necessity, however health institutions have not yet taken this step. The main objective of this paper is to create an easy to use model that allow social media monitoring, so that institutions can respond properly in crisis situations, preventing the oversizing of the problem.

References

›› Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à
teoria e aos métodos (M. J. Alvarez, S. B. Santos & T. M. Baptista, Trad.). Porto: Porto Editora.
›› Boquinhas, J. M. (2012). Políticas e Sistemas de Saúde. Coimbra: Almedina.
›› Centro Hospitalar São João (2014). Carta de Humanização. Acesso em 09 de março de
2016, disponível em Centro Hospitalar São João: http://portal-chsj.min-saude.pt/pages/23
›› Covello, V. T. (2010). Best Practices in Public Health Risk and Crisis Communication.
Journal of Health Communication, 5-8.
›› Denscombe, M. (1998). The good research guide: for small-scale research projects.
Buckingham: Open University Press.
›› Ferreira, J. M., Neves, J., Abreu, P. N., & Caetano, A. (1996). Psicossociologia das
Organizações. Lisboa: McGraw-Hill de Portugal.
›› Fragata, J. (2006). Risco Clínico - Complexidade e Performance. Coimbra: Edições Almedina.
›› Graça, L. (2005). Evolução do Sistema Hospitalar: Uma Perspectiva Sociológica (III Parte).
Acesso em 4 de janeiro de 2016, disponível em Escola Nacional de Saúde Pública:
http://www.ensp.unl.pt/luis.graca/textos87.html
›› Grande Enciclopédia Universal (Vol. 11). (2004). Lisboa: Durclub, SA.
›› Kahneman, D. (1999). Objective Happiness. Em D. Kahneman, E. Diener, & N. Schwartz,
Well-Being: The Foundations of Hedonic Psychology (pp. 3-25). New York: Russell Sage
Foundation.
›› Mateus, A. M. (2008). Concorrência, Eficiência e Saúde.
›› Moorhead, A. S., Hazlett, D. E., Harrison, L., Carroll, J. K., Irwin, A. & Hoving, C. (abril
de 2013). A New Dimension of Health Care: Systematic Review of the Uses, Benefits, and
Limitations of Social Media for Health Communication. Acesso em 09 de março de 2016,
disponível em National Center for Biotecnology Information: http://www.ncbi.nlm.nih.
gov/pmc/articles/PMC3636326/
›› Pereira, A. T. (28 de outubro de 2011). As empresas e as redes sociais. Acesso em 20 de
fevereiro de 2016, disponível em Jornal de Negócios: http://www.jornaldenegocios.pt/
empresas/detalhe/as_empresas_e_as_redes_sociais.html
›› Pinto, H. (2016). Redes Sociais: quando algo corre mal... Acesso em 21 de março de 2016, disponível em Helder Pinto - Consultor Marketing Digital: http://helderricardopinto.com/redes-sociais-quando-algo-corre-mal/
›› Primo, A. (2007). O aspecto relacional das interações na Web 2.0. E- Compós, 9, 1-21.
›› Ruão, T., Lopes, F., Marinho, S., Pinto-Coelho, Z. & Fernandes, L. (2012). Fontes e Assessorias em Saúde: duas faces da mesma moeda? Braga: Universidade do Minho: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade.
›› Sécurité Sociale Française (2009). Historique du système français de Sécurité sociale. Acesso em 09 de março de 2016, disponível em Sécurité Sociale: http://www.securite-sociale.fr/Historique-du-systeme-francais-de-Securite-sociale
›› The National Arquives UK (s.d.). The Cabinet Papers 1915-1986. Acesso em 05 de março de 2016, disponível em The National Arquives UK: http://www.nationalarchives.gov.uk/cabinetpapers/alevelstudies/1940-origins-welfare-state.htm
›› Thomas, R. (2006). Health Communication. New York: Springer Science+Business Media.
›› Vendemiatti, M., Siqueira, E. S., Filardi, F., Binotto, E. & Simioni, F. J. (2010). Conflito na gestão hospitalar: o papel da liderança. 15, 1301-1313.
›› Verghese, A. (2016). Refocus Attention on Patients, Says FMX Keynoter. Acesso em 19 de março de 2016, disponível em American Academy of Family Physicians: http://www.aafp.org/news/2015-congress-fmx/20151005fmx-verghese.html
›› WHO (2016). About WHO. Acesso em 19 de março de 2016, disponível em World Health Organization: http://www.who.int/about/history/en/
›› Wright, K. B., Sparks, L. & O’Hair, H. D. (2012). Health Communication in the 21st Century. John Wiley and Sons Lda.
Published
2018-04-06
How to Cite
MADUREIRA, Loide; MARQUES, Célio Gonçalo. Health communications management in social media. Superavit, [S.l.], v. 3, p. 57-66, apr. 2018. ISSN 1646-480X. Available at: <http://www.superavit.ipt.pt/index.php/superavit/article/view/35>. Date accessed: 26 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.26358/srgivol3ar35.
Section
Articles